Varumärkena och förebilderna som kvinnorna gillar mest

I nya Life of Svea-rapporten, där vi tar tempen målgruppen kvinnor 18 – 45 år, har vi bland annat ställt frågor om vilka varumärken kvinnorna gillar bäst och vem/vilka kända personer målgruppen ser upp till. I topp bland varumärkena inom olika kategorier hamnar: Polarn O. Pyret, Länsförsäkringar, ICA och Ving. De kända personer man anger som förebilder är: Therese Lindgren, Mia Skäringer och Greta Thunberg.

”Kvinnornas förebilder i vår undersökning visar att man ser upp till starka kvinnor som tydligt tar ställning i en eller flera hjärtefrågor. Mia, Therese och Greta är dessutom alla öppna och pratar om psykisk ohälsa, vilket är sund motvikt till den tillrättalagda ”önskebilden” som ibland råder i sociala medier. Vad gäller mest gillade varumärkena är det kanske inga jätteöverraskningar utan visar att långsiktigt och konsekvent varumärkesarbete ger resultat, säger Katarina Bergegård, marknadschef på Life of Svea”

Se nedan topp-3 i ett antal av kategorierna där respondenterna fått ange vilket varumärke de gillar bäst.

Barnkläder:
1. Polarn O. Pyret
2. Newbie
3. Lindex

Mat/Livsmedel:
1. ICA
2. COOP
3. Willys

Resor: 
1. Ving
2. TUI
3. SJ & SAS


Försäkring:

1. Länsförsäkringar
2. Folksam
3. Trygg-Hansa

Apotek:
1. Apotek Hjärtat
2. Apotea
3. Apoteket

”Vi är så glada och stolta över att hamna i topp! Kvinnor i den här åldern har ofta ett stort fokus på hållbarhet och jag tror att vårt långsiktiga arbete med mer hållbara kläder, ambitionen 3 barn i varje plagg och nu senast lanseringen av second hand i alla våra butiker, är den viktigaste anledningen till placeringen”, säger Petra Stenecker, marknadschef Polarn O. Pyret.

Life of Svea-rapporten baseras på en digital enkätundersökning som genomförts under okt-dec 2019 med 3000 respondenter.

För mer information:
Katarina Bergegård, marknadschef, Life of Svea:
Katarina.bergegard@lifeofsvea.se
Mobil: 0701-06 06 06